Az ostrom leírásának ezek a szörnyűségei mintha csak a XX. század borzalmait idéznék. A prófétai leírásban mennyire élesen szembenáll az ami volt, azzal ami van. Miközben szembesülünk ezekkel a borzalmakkal ott a kérdés: miért? Nem is marad megválaszolatlanul, bár nem biztos, hogy a válasz tetszik. Mert Isten népének bűne nagyobb volt Sodomáénál. Azért beszél erről Isten, mert az özönvíz mögött Sodoma büntetése volt Isten haragjának legkeményebb megnyilvánulása az Ószövetségben. Ez a hosszan elnyúló nyomorúság viszont még súlyosabb bűnt feltételez. Ilyen szörnyűséges bűnöket követtek volna el? Bűneik súlyosabb volta nem ebben van, hanem abban, hogy míg Sodoma úgy volt bűnös, hogy nem ismerte Isten kijelentett törvényét, addig a választottak ismerték. Pál azt írja, hogy akik a törvény ismerete nélkül vétkeznek, a törvény nélkül vesznek el, akik pedig a törvény ismeretében, azok a törvény alapján kapják az ítéletet. Sodoma ítélete is szörnyű volt, de szörnyűbb volt Jeruzsálemé, mert Isten választottaiként és a törvényt ismerőkként helyezkedtek szembe Isten akaratával. Van azonban ennél is nagyobb bűn és súlyosabb ítélet. Azoké, akik nemcsak Isten törvényét, hanem már a Krisztusban adott kegyelmét is megismerték és a kegyelem ismeretében, azzal visszaélve és arra hivatkozva vétkeznek. A kegyelem ugyanis nemcsak a bűnbocsánatot hozza el, hanem a megszentelt és tiszta életet is. Ennek fényében milyen ítélet várhat arra, aki a kegyelem ismeretében követi a bűnt? A legsúlyosabb bűn a kegyelemmel szembeni megkeményedés; ezért a legsúlyosabb ítélet is azokra vár, akik nem megújulni akarnak Isten kegyelmében, hanem hiábavalóvá teszik azt bűneikkel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése